2. september 2011

Tur til Vetaåsen

Fordelen med å bo her i Råde, er at en skogtur er lett å få til. 
Her er det mye fin natur, og plasser som er lette å komme til med små barn.
Denne gangen gikk turen til Vetaåsen, ett sted jeg som lita gikk mange ganger med mine foreldre.
Selv om jeg må kjøre litt for å komme meg til startpunktet er dette en kjempe fin tur.
Tror dette må være en av mine favorittplasser.
Denne gangen var det jeg som hadde med mine barn, og svigermor i jakten på blåbær, og skogens gull, kantareller.


Først går turen gjennom "trollskogen" som jeg kaldte den når jeg var lita. Stemningen her er litt mystisk, og lyset er litt spesielt. Alt er dekket av den mykeste mose.



Under her renner det faktisk en liten bekk!




Etter å ha gått oppover batteriveien, som er noe stenete, men det gjør ingenting, (for her finner vi uendelige muligheter til å plukke blåbær, og kantarellene vokser midt på veien!) kommer vi til toppen hvor naturen åpner seg opp, og lyngheiene ønsker deg velkommen.



Her finner vi Vetaåsen skanse, skyttergravene.



Disseskyttergravene syntes jeg det var kjempe gøy å leke gjemsel i, men denne dagen var de fulle av vann. Men spennende for barna allikevel.


Det er ett historisk sus over skogturene i Råde.


Nydelig utsikt.

 

Her kan vi skimte klokkertårnet på Råde kirke.




Litt av fangsten vår, klar til å renses.

Har du noen favorittplasser i skogen?

    Gotteriogsann Y

Ingen kommentarer: