4. oktober 2011

# 7: Lykke er...

... Å lese en god bok!

Å lese er noe jeg har vært glad i siden jeg klarte å knekke lesekoden.
 Lese, lese, lese... Til langt ut i de sene nattetimer.
... Til øyet blir rødt, tørt og trøtt.

Jeg elsker å drømme meg inn i historien, mane fram bilder av hvordan jeg tror personene ser ut, av situasjoner og plasser.
Kjenne på følelsene, gråte, le. Bli sint, overrasket, oppgitt, utålmodig, glad, skremt eller kjenne hjertet banke litt ekstra fordi det er så romantisk.
Det er ikke uvanlig at du kan se, og høre, meg le, tørke tårer eller klaske hånda oppgitt i panna mens jeg sitter med nesa dypt ned i en bok.

Bildet er hentet fra Google search
En av mine favoritter som barn, var alle historiene til Anne Cat. Vestly. Det kan jeg takke mine foreldre for.
Fler av bøkene hennes står fortsatt i bokhylla mi.
Fast innventar på biblioteket var jeg til langt ut i tenårene. Jeg fikk aldri låne mer enn 8 bøker om gangen, noe jeg jo så klart syntes var utrolig dumt. Men da fikk jeg jo heller komme tilbake flere ganger. Alle bøkene ble lest, og ført inn i skjema, inndelt etter forfatter og sjanger, for å få karakter
Skulle virkelig ønske at jeg hadde tatt vare på denne...

Vi har mange bøker her hjemme. Bøker både til voksne og barn, og jeg har lest nesten alle av dem. Mens noen har jeg spart til en spesiell gang, selv om jeg nå ikke vet helt når det er. Det kommer av seg selv.

Det har vært viktig for meg at barna også skal kunne kose seg med litteratur. Og da aller helst noe annet enn Disneyutgivelser, og populære tegneserieblader. Selv om du finner mye av dette her også. (For jeg har nemlig en stor samling av Donald Pocket!)
Det virker som om barna nå også liker å lese/ å bli lest for, og selv om temaet nok kan sprike veldig for sønn og datter (les prinsesse- og dyrehistorier kontra dinosaurleksikon!), så har vi nok klart å møtes på midten.
Nå har høytlesningen nådd ett nytt punkt her i godtehuset.
Godnatthistorien leses sammen i sofaen.
Og vi har begitt oss ut i Jo Nesbøs verden. For nå er det Doktor Proktor som gjelder.

Om du vil ha tips til gode barnebøker, bør du sjekke ut denne bloggen Den store stygge bloggen om barnebøker
Hun som skriver denne er bibliotekar, og vet hva hun gjør! 


Så finn deg en god bok, og la roen senke seg. La høststormen rase der ute, mens du inne kan drømme deg bort i jungelen, inn til en pulserende storby, hundre år tilbake i tid, eller framover i tid. Det trenger ikke være en kjent klassiker, så lenge du selv finner glede i å lese, ikke sant?


Så min oppfordring til deg er:
KOS DEG MED EN GOD BOK!



Hilsen lesehesten Gotteriogsann Y

1 kommentar:

Prinsesse Elin sa...

Kjenner meg igjen der. Å når jeg ikke kan holde boka selv som når jeg vasker, koker eller syr så går det mye i lydbøker. Jeg elsker bøker. Det er avkobling det. Klem fra Elin:)