13. august 2011

Reisedagbok, Torsdag 28. juli, 2011

Endelig er dagen her. Den dagen vi har ventet på i ett helt år, både voksne og barn.
Neste stopp: DYREPARKEN!!!!
Vet ikke helt hvem som gledet seg mest, barna eller jeg.

Dagen startet helt perfekt, med sol og pent vær. Dampende hett kan man vel si, for klokken 9 om morgenen gikk vi allerede og lette etter skygge med ett lite snev av vindpust i. Men det gjorde ingenting.
Telefonen ringer og vi fikk beskjed om at bilen var ferdig fikset og klar for henting! Jippi. I dag kan ingenting, abolutt ingenting, gå galt (og det gjorde det ikke heller, så slipper du å pines med å vente på de ulykkeshendelsene som ikke kommer).

Vi var tidlig ute, rett etter åpningstid faktisk. Da jeg så alle bilene på parkeringen, sank hjertet laaangt ned i magen, og jeg begynte mentalt å forberede meg på timelang kø i billettluka, uten skygge, på asfalt, og det var nå oppe i 26 varme i skyggen.
JIPPI!? Nei, ikke så veldig.
Mannen parkerte bilen, jeg spretter ut, og småløper ned for å stelle meg i kø, så kan de andre komme slentrende etter. Men det var jo ingen kø! Jeg fant til og med to luker helt uten kø, bare å velge!

Jeg lover, denne kamelen lever, den bare sov sånn.

Så, vi vandret gjennom hele parken, og den er blitt stor, som enhver annen turist med respekt for seg selv burde gjøre. Alt skulle vi få med oss. Hver og en av oss hadde forskjellige ønsker. Barna ville se Kaptein Sabeltann, og Kardemommeby, Jeg ville se tigrene, K-E ville se oter og tarantella, E ville se ringhalelemur og edderkoppaper. Hva mannen ville se er jeg ikke helt sikker på, tror jeg glemte å spørre. Men han så veldig fornøyd ut når vi fant løvene.


Fjellreven poserte villig.


Vi fikk gå inn til dåhjortene, om vi holdt oss pent på stien.


Denne rampete apen stjal smokken til våre venners sønn, rett ut av munnen på ham. Stakkars gutten skikkelig forskrekket, apene i vill slåsskamp om å få leke med denne rare gjenstanden, og alle turistene gikk amokk med kameraene for å få det beste bildet.

Mest av alt gledet jeg meg til tigrene. De er så utrolig vakre. Plutselig fant vi 1, og så nr. 2, og jammen kom nr 3 tuslende, og fant ut at han ville gi oss litt valuta for pengene.


Ett hestebein smaker jo godt i varmen, må du vite.


Tiger nr. 2 ville også være med, noe som førte til en hvesende, knurrende og daskende diskusjon...

 

Og som endte med at nr. 2 pent måtte stå på sidelinjen og se på.

Løvene var minst like fasinerende, der de lå og tronet utover sitt herredømme. og kanskje de dagdrømte om at de plutselig var frie som fuglene, og hadde all verdens mulighet til å fange disse rare tobeinte, som bare sto der og glodde.



Her , akkurat her, mens jeg står med kort avstand til denne vakre herremannen, heldigvis med gitter mellom, bestemte pluteslig vårt kjære kamera seg for at det var HELT utladet, og det kunne ikke på noen som helst måte nedlate seg til å ta noen bilder av denne vakre keiseren. Så da måtte jeg bruke mobilen da. Jeg menget meg sammen med de andre fotograferingsgale menneskene, og latet som om jeg også hadde ett sånt fint speilreflekskamera. (Gjett hva som står øverst på ønskelista nå!)

Ett sjørøvertokt med skuta til Kaptein Sabetann, Den sorte Dame, fikk vi også med oss. Den siste turen på dagen faktisk.

Og jammen klarte vi å jage bort Greven av Gral også. her er det bare plass til en sjørøver!


Etter en kanonduell, kunne vi synge seierssangen, sangen til selveste Sabeltann.
Barnas innlevingsevne var det jammen ingenting å si noe på.


Så, til tross for solbrente neser og skuldre, skrubbsår på knærne, gnagsår på tærne, og brus utover hele kjolen har vi hatt en fantastisk fin dag, som ble avsluttet med grilling i hagen sammen med GODE venner!

    Hilsen Gotteriogsann Y
som helt sikkert tar flere turer i dyreparken!


Ingen kommentarer: