11. april 2011

Virker, virker ikke

Hjelp! Jeg har fått en retriever som ikke virker. En golden er jo som viden kjent en apporterende hund, men ikke Aron...
Jeg kaster en leke/ pinne, og han skal jo liksom løpe etter og hente den. Men nei da. Han setter seg pent og venter på meg, med håp i blikket om at de kanskje skulle komme en liten godbit flyvende i hans retning.
I all den søla og sørpa som har blitt etter snøen denne våren, har jeg vært forberedt på å komme hjem med en sørpe våt, og svart golden. Men nei da. Der hvor andre retrievere (uansett hvem av rasene skulle jeg tro) mer enn gjerne lykkelige plasker i den minste lille sølepytt, er min Aaron en jåle som går i store buer rundt i stedet! Han vil ikke engang bade på stranda.
Tok han med til Vannsjø i fjor sommer (sånne utendørs badeaktiviteter synes jeg det er litt for tidlig til ennå, selv om det i dag har vært 18 grader varmt), og jeg trodde jo virkelig at her skulle han kaste seg utpå, og virkelig føle han var i himmelen. 
 Der tok jeg feil gitt.
Han ville heller ligge på rygg i gresset, og  titte opp på skyene som sakte fløt over himmelen.
Finnes det klagerett på denne type feil på hunden tro? Tror vel ikke det nei. Skal vel kanskje egentlig være fornøyd med at han er litt jåle og ikke må bade i alt han kan speile seg i. Og jeg har jo heller ingen planer om å trene han opp i apportering, for noen jeger er jeg ikke.
Så tross disse a- typiske rasetrekkene han måtte ha, så er han jo egentlig en veldig allright hund. Stort sett oversosial, mot både mennesker og dyr, glad, kjælen og full av liv.
Hva mer skal man vel kunne ønske seg i en firbent venn, enn ett u-utømmelig hav av kjærlighet, som han deler fra seg uten å tenke på om han får noe tilbake.
For det er vel egentlig det som er en perfekt retriever, ikke sant?





post signature

2 kommentarer:

hege sa...

Høres ut som du har en smart hund Heidi ;)

Gotteriogsann sa...

Ja han er egentlig det, stakkars. Iblant i alle fall. Men han har ennå ikke forstått at han setter seg fast når han tar ti runder rundt verandastolpen når han står bundet i bånd!