24. april 2011

Bestemors kiste

Jeg har ikke så mange gamle ting i dette huset.
Dels fordi det vil bli ødelagt om det settes fram, vi har jo både barn og hund som skal kunne bevege seg rundt her, og dels fordi jeg ikke har klart å samle meg opp så mange ting ennå.
Men en stolthet har jeg;
Og det er bestemors kiste.
Den er gammel og slitt, og brunfargen er kanskje ikke den fineste.
Men den var bestemors, og nå er den min.
Når jeg var lita hadde mamma garn og stoff i den.
Nå er den fylt med pledd og gardiner.

 Bestemor fant kista inne på en gammel låve på gården der hun bodde, i Gilstad, Sverige.
Søstrene hennes hjalp henne, og pusset den opp som brudekiste til bestemor når hun giftet seg.

"Astrid og Egil Hansen, 31.12.1949"

Pleddet dere ser her, har min oldemor heklet.


Ingen kommentarer: